Ei mulla ole aikaa sellaiselle

Tekstin lopussa on mainos
Työtehtävien järjestely vie aikaa, mutta mitä ihmettä löysin itseni ajattelemasta: huomasin miettiväni, voinko käyttää työaikaani siihen, että käyn läpi tehtäviäni ja järjestelen niitä kalenteriini. Se ei ole suoraan tuottavaa aikaa, joten eihän siihen nyt sentään kallista työaikaa voi käyttää, vai...


Sain siis itseni kiinni kunnon itsepetoksesta. Mikä muka voisi olla sen tuottavampaa, kuin tehtävien järjestely ja priorisointi! Enkö minä juuri sen takia ole niin tehokas, kuin olen, kun kerran käyn joka viikko tehtävät läpi ja suunnittelen, mitä minäkin päivänä ehdin tehdä ja mikä on tärkeintä saada aikaan! Jos tehtävien järjestelylle ei löydy aikaa, menee tehtävien kanssa sohlaamiseen lopulta paljon enemmän aikaa ja samalla, ilman kunnon järjestelmää puolet asioista unohtuu matkan varrella. Eli tämä, jos jokin on tuottavaa aikaa työnantajan näkökulmasta!

On asioita, joille ei koskaan ole riittävästi aikaa

Aika ajoin me ihmiset tavataan pettää itseämme sillä, että kuvitellaan, ettei meillä ole aikaa
  • työtehtävien suunnittelulle ja järjestelylle
  • työpisteen järjestelylle
  • sähköpostien ja tiedostojen siivoamiselle
  • itse työn suunnittelulle - siis sille, että miten minkäkin asian saisi tehtyä paremmin / nopeammin / edullisemmin / asiakkaan näkökulmasta toimivammaksi
  • eikä varsinkaan uusien ideoiden kehittämiselle. 
Joka ikinen näistä "ylimääräisistä" tehtävistä on kuitenkin tuottavuutta lisääviä tehtäviä. Yhtään näistä ei tule kuitenkaan tapahtumaan, ellei sille erikseen varaa aikaa ja paneudu

Mistä sitä aikaa sitten löytyy? 

  1. Ota kalenteri eteesi.
  2. Varaa sieltä vaikka tunnin kokous itsesi kanssa.
  3. Käytä se johonkin näistä yllä olevista tehtävistä. 
  4. Toista sama päivittäin tai viikottain. 
  5. Hämmästele tuloksia!  

__________ Mainos __________
Jos haluat löytää päiviisi enemmänkin aikaa, aloita Rennon ajankäytön tehovalmennus! Sopii erityisen hyvin kaikille, joilla on haasteita itsensä johtamisen kanssa! 


Kommentit