Minulla on #maailmaparasharrastus. Nuorkauppakamari tarjoaa ihan uskomattomia mahdollisuuksia kehittyä. Se on järjestö, jossa kuka tahansa (alle 40-vuotias) voi edetä omaa polkuaan, kehittyä johtajaksi tai viestijäksi tai talousosaajaksi tai muuksi ja ottaa roolia paikallisella, alueellisella, kansallisella tai kansainvälisellä tasolla.
Minulle tämän vuoden huippujuttu on, että pääsin kansallisen kouluttaja-akatemian pääkouluttajaksi. Minun vastuullani on siis auttaa 12 hengen porukkaamme kasvamaan vuoden aikana kouluttajina ja kehittämän omia koulutuksiaan. Nuorkauppakamarin kautta olen itse päätynyt kouluttajaksi ja nyt pääsen auttamaan muita kehittymään kouluttajina. 
Tulipa siinä ensi viikonlopun koulutuksia suunnitellessa mieleen, että miksi en avaisi hiukan, miten minä sen teen. Prosessini ei ole mitenkään hieno, erikoinen tai loppuun hiottu, mutta kerronpa sen kuitenkin. Oli nimittäin aika, jolloin itsekin vasta mietin, miten kaikki tämä oikein tapahtuu. 
Kouluttaja-akatemiaan valittiin osallistujat haun kautta, joten pääsin etukäteen tutustumaan osallistujiin. Osa on tuttuja harrastuksen kautta jo ennestään. Kaikki eivät ole samalla lähtötasolla, joten täysin kaikille sopivaa koulutusta en pysty saamaan aikaan. Hakemusten, yleisten keskusteluiden ja omien kouluttajuuden alkuaikojen muistelujen perusteella lähdin miettimään, millaisen kokonaisuuden kouluttaja-akatemiasta rakennan. 
2. Ota kynä ja paperia
Kun ajatus kokonaisuudesta ja sisällöistä on saanut hautua päässäni (kannattaa muuten irralliset ajatukset kerätä aina ylös, jotta ne löytää myöhemmin!), lähden luonnostelemaan sisältöjä. Ajatus on tosiaan ehtinyt jo hautua puolivalmiiksi, joten moni idea tuli sitä kautta nopeasti mieleen. Lisäksi keräsin suunnittelun aikana irrallisia ideoita ylös ja poimin niistä tehtäviä mukaan. 
Ensimmäisenä lähden siis suunnittelemaan kokonaisuutta. Aikataulun rakentaminen taukoineen auttaa hahmottamaan kokonaisuutta parhaiten. Tässä koulutuksessa osallistujien omat esitykset vievät reilun palan ajasta, joten niille täytyy löytää sopivasti tilaa. Lopulle ajalle suunnittelen, mitä asioita haluan nostaa esiin ja missä järjestyksessä ne kannattaa tuoda esiin, jotta koulutuksen sisältö etenee jouhevasti. 
Tässä luonnosvaiheessa kaikki näyttää vielä vähän sekavalta, mutta kyllä se siitä selkenee! 
3. Avaa PowerPoint
PowerPoint toimii paitsi tiedonjakovälineenä, myös muistiinpanoina itselle. En koskaan kirjoita kaikkea auki, vaan pyrin puhumalla avaamaan asiat tarkemmin. Ihmiset eivät pysty keskittymään kahteen asiaan yhtä aikaa, joten jos luettavaa on paljon, on vaikea seurata, mitä sanotaan. 
PowerPoint-dioille kerään siis päivän ohjelman etenemisjärjestyksessä. Tai tarkemmin sanottuna: tässä vaiheessa järjestelen ja muokkailen sisältöjä vielä reippaasti. Suunnittelu tapahtuu suurelta osin  vielä dioja tehdessä ja paperille tehty luonnos muotoutuu vaihe vaiheelta valmiimmaksi.  
4. Viimeistele visuaalisesti
Estetiikalla ja visuaalisuudella on enemmän merkitystä, kuin ensisilmäykseltä uskoisi. Esteettisesti miellyttävät asiat koetaan usein helpommiksi käyttää tai selkeämmiksi ymmärtää. 
Yleisohjeeni diojen viimeistelyyn:
- vältä liikaa tekstiä
- hyödynnä kuvia ja kuvioita piristyksinä ja selittävinä elementteinä
- päätä tyyli ja pidä se läpi esityksen
- poista kaikki turha ja korosta sitä, mikä on tärkeää
- animaatioilla ei kannata turhaan leikkiä, mutta niillekin on joskus paikkansa. 
PS. Kuten viimeisestä kuvasta saattaa huomata, kotona sohva on työtuolini ja tyyny työpöytäni. Toimii mulle 😆
 
 
  
 
   
    
   
  
Kommentit
Lähetä kommentti